29 December 2011

tips diet semasa kenduri& senaman kempiskan perut !

 
 

hyehye!! welcome welcome~
haaa..hari ni..entry yang menarik bagi yana taw!
yana nak  share tips untuk makan masa kenduri
dan tips untuk kempiskan perut...
.memang berkesan..
nak tahu?? okey meh sini..dekat sikit...
 

lauk yang sering dihidangkan!!


 haaa..penuh pinggan!

okeyy..tu antara lauk yang selalu dihidangkan!
 semua orang tahu makanan dekat kenduri memang sedap sedap...(kalau orang tu tahu masak)

lagi lagi kalau kenduri kawin kan... yummieee.. sedap..
tapi!! tak boleh makan banyak taw!! sebab.. makanan makanan tuu memang banyak lemak dan kolestrol!
hahhhaaa... boleh jadi pakar pemakanan tak??
okey okey..dah dah... membebel je lebih kan?? mana tips nya??
hahah :) sabar!! meh sinii.. nak bagi tahu!
 

  1. makan makanan yang agak mengenyangkan selain daripada nasi!(roti,buah-buahan) sebelum pergi kenduri!
  2. bila dekat kenduri!! ambil nasi ikut besar genggaman korang!
  3. ambil lauk berpada-pada.. kurangkan kuah yang bersantan dan yang berminyak.
  4. kalau nak makan ayam..ambil bahagian dada! kurang lemak..dan!! kalau dah ambil ayam. jangan ambil daging.kalau nak ambil jugak..sikit je taw.. dan jangan ambil kuah dia!
  5. air pulak..kena minum banyak air masak(mineral)..kalau nak yang manis.. sikit saja!
  6. sebelum makan nasi.. makan buah dan minum air masak secawan atau setengah cawan dulu.. ok!
  7. bila dah makan buah dan minum air..kita akan rasa kenyang sikit..dan.. tak da lah..rasa nak makan banyak nasi!!

ohhh ya!! yana nak bagi tahu
 satu senaman untuk kempis kan perut!!
ha,bila kita tarik nafas kita keluarkan perut..
bila hembus..kita kempis kan perut!!
maksudnya..terbalik dr apa yang kita selalu buat..biasanya..bila kita tarik nafas kita kempiskan perut kan?? tapi kali ni..kita kembung/keluarkan perut..

haaaa!! tuu dia.. selamat mencuba.... :)
pasti berkesan..
babaiii!!

p/s: yana ambil sedikit tips dr WHI dan combine dgn pengetahuan yana.. :)


 





2 comments:

Firdaus® said...

hahahah berkesan ke tips2 ni? hehehhe

raja liyana raja azdi :) said...

firdaus:of course la!! huhu